Friday 22 April 2011

KOMANDER KESATRIA

Rasanya kalau dah nama pelajar UiTM mesti kompem taw punye...tol x???
BARIS....BARIS SEDIA!! hahaha!! xboley lupa aku ayat keramat ni......
aku mula berkecimpung dalam dunia komander ni sejak aku semester2 kt uitm perlis dulu...
 WHY?????
Sebab aku sukakan aktiviti lasak...ak xnak life aku kat uitm ni macam student biasa..bosan..xde aktiviti... and mungkin jugak dapat pengaruh dari 2orang kakak aku yang jugak komander kesatria uitm shah alam dan uitm seri iskandar..huhu..

Aku memang betol2 nekad nak join  komander ni...

Alkisah bermula.........
Setelah nama di daftarkan...aku dan peserta lain digelar BK(bakal komander).. selama tempoh 2minggu menjalani LATIHAN INTENSIF BAKAL KOMANDER(LIBK) banyak yang kami lalui.. jadual full dari pagi sampai malam.. start
5.00am :kami dah kena siap bangun dan kejutkan senior2 untuk solat subuh..
6.30am :aktiviti senaman pagi
7.00am : sarapan makan kuih 2 ketul
8.00am :pergi ke padang kawad dan berkawad
10.00am: minum pagi
10.30am: sambung kawad lagi
11.00am: berkawad
12.00pm: makan tengahari
2.00pm: eh, kawad jugak????...
adoi...nk cter sume ke??? untuk ringkasan sebenarnye dari pagi nak pergi kemasjid sampai nk pergi tido pon berkawad....huhu... tapi ada la jugak aktiviti lain..mcm abseling and flying fox..haha!!!!  best taw...
rokol(denda) xpayah cakap la....sampaikan  kami gelarkan tempat kami didenda2 sebagai DATARAN SYAITAN...HAHAHA!!! macam2 denda kami kene buat sampai jam 3pagi.... antara denda yang famouse kitorang kene buat tiap malam ;
  • skuad jump 
  • denda angkat kaki sebelah kedepan n depa kan kedua-dua tangan(gaya org bkungfu tuuu....)
  • denda naik moto (wat posisi bongkok kan badan kedepan, kaki sebelah kebelakang dengan 180 darjah kehadapan....ni memang betol2 nak racing ni...haha)
tapi sepanjang masa 14hari LIBK ni ad satu denda yang aku betol2 sampai sekarang xboley lupa...:

 senior (komander pengiring):Disebabkan ada yang tido time ceramah td,  aku nak korang yang perempuan..ko ingat ko perempuan aku kesian???dalam masa 10saat korang pergi kat pokok pinang 2 and tiup pelepah2 sampai jatuh! time2 aku tak taw la seolah2 sengal yang teramat sangat kitorang yang perempuan ni dengan berbaju kurung and kasut tumit,.terus berlari ala2 maraton pergi kat pokok2... panjat pokok pinang malam2 buta.......siap pasang strategi taw...jangan main2... 

strategi kitorang: "OK, sekarang kita angkat sape paling ringan keatas kira 1 sampai 3 semua tiup sama2...."
     1...2...3...FUUUHHHHHHHHH!!!!!

Kalau aku ingat balek nk pecah perut aku gelak... HAHAHAHA!!!! korang bayangkan logic ke nk jatuhkan pelepah dengan tiupan angin yang sepoi2 bahasa dari gadis melayu macam kitorang ni?? impossible la beb..tapi takot punye pasal kan....hahaha!! kejam tol senior2 ak ni...
yang lelaki plak aku dengar sampai ada yang patah hidung sebab langgar tiang lampu...adoi....jatuh saham!
2 blom masuk balek denda dari DATARAN SYAITAN, ada lagi denda dari komander senior  siswa n siswi masing2 kat dalam kolej....
 jam 3.00am:
komander pengiring: saya nak esok pagi kamu turun padang kawad lengkap dengan pakaian PD GREEN (baju hijau muda ala2 komunis) dan boot pastikan berkilat! paham.??? time2 xreti gosok kasut boot lagi..so, gosok la berjam2...korang pk ye.....bile time kitorang tido????? time dalam masjid tunggu subuh la jawabnye...huhu.. astaghfirullahalazim.....

Dalam tempoh 14hari latihan2 kitorang ada juga dibawa ke kem askar... nama kem2 KEM 4RRD, kt perlis.... kat situ kitorang boley la dikatakan relax sikit dari siksaan denda... walaupon terpaksa  berlari bersama abang2 askar keliling padang kawad diorang yang luasnya macam padang kat stadium bukit jalil...nak stop rehat keluar baris takot kene marah pulak dengan pegawai askar2..yela..bukan ape..abang2 askar2 kaki panjang2 melangkah..kene plak kaki aku yang xcukup cm ni nk mengejar sambil tjerit2 KANAN! KIRI! KANAN! KIRI! mane xpenat... xkuar suara kene nanti maki..garang gilerr....so pakse je la berlari...berbekalkan cogan kata KUDA KU LARI GAGAH BERANI...HAHAHA!! x abis gi..lepas senam pagi kitorang dijadualkan untuk menjalani aktiviti kompas maching dan berjalan sekitar perlis sejauh 12km(sebab sesat..hehe)... tapi memang seronok... banyak ilmu yang kitorang dapat sepanjang dalam kem 2 taw...jenis2 jerat... hidupkan api tanpa mancis.. masak dalam buluh... main pondok2...hahaha!!! yang penting xkene rokol malam-malam...yahooo!!!haha!! tapi disangka panas hingga ke petang rupanya ribt petir di tengah hari.....

Balik dari kem 4RRD...WELCOME 2 THE HELL......MUAHAHAHA!!! bermula kembali kekejaman keatas kami,BK yang muka suci ni.... huhu...

Hari terakhir( ala2 hari graduation tuuu...) hari yang paling bermakna bagi kitorang..terasa bebas dari pemerintahan diktator...hahaha!!  Bermula dari hari itu kitorang di gelar KOMANDER RENDAH MUDA...  bangga Ooo..bukan senang nak dapat... terpaksa berkorban jiwa dan raga taw..kecantikan bukan lagi ukuran time2 sebab semua orang colour muka sama...hahaha!!

p/s: aku balek rumah, abang jerit....''MAKK... AD ORANG KENE SAMBAR PETIR!!!! '' statement xboley blah dari abang aku.....keji3!!!!

hahaha!!  ni antara gambar2 yang sempat kitorng ambik sepanjang program LIBK:



ni pagi2 time acara mngukur kekilatan boot..huhu...(sebokla nk  gosok2 kt seluar..haha)
ujian bertulis kelayakan..dasyat2 gaya jawab exam ni!!
HAHAHA!!

kantoi komander
pengiring tido skali
yahooo!!
Aku terbang!!!
water confident
ni SPIDERMAN malaya ni.....huhu









KEM 4RRD:


KOMPAS maching sejauh 12KM

Rempuh halangan



tembok 14 kaki
(ak memang serendar awal2 la..huhu)

GAYA..
MUTU...
KEUNGGULAN...
ni aku x taw mana budak ni curik cempedak2..
astaghfirullahalazimm,
KOMPAS marcing- 1st jalan atas
stesen ketapi..huhu..
muka happy je padahal tengah sesat2..

ni pondok untuk seminggu..(model2 diimport dari AFRIKA)

ni pondok untuk 1hari...















BALEK DARI 4RRD...TENSION TIME!!!!!! ADOi la........

LAGI 3 PAPAN!!!!!! ..(boley putus urat kentut...)

HARI TERAKHIR MEMAKAI KOSTUM KOMUNIS.......



PERSIAPAN PENUTUP:
ramai yang REBAH......

KIRI KANAN KIRI...!!!



MERDEKA!!!!!!











Lepas join dunia komander ni macam2 aktiviti kitorang lakukan...buat kem xpayah citer r, setiap minggu... senior junior dah jadi macam 1 family, masak sama2 time kem,time ni r kitorang boley kenal2...seronok.. tapi paling best bila dapat jadi pembantu jurulatih...mula2 memang r takot sebab nak kena handle ratusan budak2 yang dalam kokurikulum,saiz badan lak lagi besar dari kita...huhu..tp mula2 je la, pas2 OK je..macam2 perangai budak2 semester 1,2,3 ni... ada yang degil x dengar cakap.. ada yang baik...sangat! ada yang menggatal...(wat anak ikan je la...haha), ade jugak yang saje nk perli aku ni lagi rendah dari diorang! KUAJAKKK!!!!! bagi aku untuk handle budak2 ni bukan dari segi kekerasan... jangan bagi orang dengar arahan kita sebab mereka takot tapi sebab mereka hormat kita..tu prinsip aku...

Ada jugak rakan2 seperjuangan yang tinggalkan dunia komander ni sebab xtahan katanya....tapi bagi ak...macam satu kerugian yang teramat...lebih2 lagi bila pikir zaman LIBK kitorang yang 14hari 2... bukan senang nak dapat beb..hitam legam kulit ni..... tapi xpe la, setiap orang mesti ada sebab tersendiri..tol x???

habis je study kat perlis, dah xde lagi aktiviti macam yang aku sebut tadi.. sebenarnye banyak lagi aku nk citer pasal hidup aku sebagai komaner ni..tp nnt korang bosan lak...alahai....terasa rindu la pulak.....huhu...

Ni la antara kenangan aku sepanjang aku join komander kat uitm perlis...
bantu2 dalam latihan misi menyelamat

dinner time!!! -masa ni la nak melaram,..
asik dok pakai uniform ja......hehe



berkumpul untuk ke padang kawad 
ikhtiar hidup..masak nasi..n telur dalam tanah

tempur tanpa senjata(TTS)- haiyak!!!!

belajar kebombaan....-padahal main air je lebih.....hahaha

jadi urusetia PERKAD
-LIHAT LAH DUNIA,
betapa hebatnya aku boley memendekkan orang yg tinggi...hahaha!! 
KAWAD BENDERA di stadium kangar

AKSI DI GUA KERBAU

melawat KEM 2 MELAYU,PENANG
sukaneka bersama alumni komander perlis
lawan..kasut sape paling kilat???

6 comments:

  1. nie batch berapa yer ?? kalau boleh tahu..

    ReplyDelete
  2. nak tanya ape best nye yg lain join komander nii?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.. nak tanye sijil komander boleh bawa benefit dalam dunia kerja tak?

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum.. akak masuk cbk ni pada sem 2 diploma atau sem 2 degree??

    ReplyDelete
  5. nak tanya .. time nak naik pemangku tu ada interview tak? kalau ada apa contoh soalan dia.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum akak.
    Cerita lagi pasal komander ni....best!!!

    ReplyDelete